Πέμπτη 13 Μαρτίου 2014

Ταξίδι ιστορικής μνήμης στο ένδοξο «αλωνάκι» Συνέντευξη με τον ΒΑΣΙΛΗ ΑΡΤΙΚΟ

Του Γιώργου Κιούση


Μεσολογγίτης στην καταγωγή. Την «Ιερά Πόλη» του ο Βασίλης Αρτίκος την ταξιδεύει στο Παρίσι, στις 22 Μαρτίου, στο Maison de la Grece 9, rue Mesnil, στην πρώτη παγκόσμια παρουσίαση του λευκώματος με τίτλο «Missolonghi: Lagune de sel et de memoire», εγκαινιάζοντας ταυτόχρονα την ομώνυμη έκθεση φωτογραφίας, παρουσία του συντοπίτη του δημοσιογράφου Νίκου Αλιάγα.

Τα πρώτα μου χρόνια τ' αξέχαστα τα 'ζησα κοντά στ' ακρογιάλι στη θάλασσα εκεί τη ρηχή και την ήμερη, στη θάλασσα εκεί την πλατιά, τη μεγάλη». ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΛΑΜΑΣ

Τα πρώτα μου χρόνια τ' αξέχαστα τα 'ζησα κοντά στ' ακρογιάλι στη θάλασσα εκεί τη ρηχή και την ήμερη, στη θάλασσα εκεί την πλατιά, τη μεγάλη». ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΛΑΜΑΣ
Θα ακολουθήσει εκδήλωση-έκθεση στις Βρυξέλλες στις 29 Μαρτίου στο Press Club Brussels Europe και στην Αθήνα στις 25 Απριλίου στο πολιτιστικό κέντρο του Δήμου Αθηναίων Μελίνα Μερκούρη.

* Ο σκοπός της έκδοσης;

«Να καταφέρουμε να βγάλουμε το Μεσολόγγι από την εσωστρέφειά του, να το συστήσουμε ξανά στο διεθνές κοινό, είτε αυτό είναι αμιγώς φωτογραφικό-καλλιτεχνικό είτε φυσιολατρικό-περιηγητικό. Αξίζει την αγάπη μας αυτός ο τόπος».

* Την Ιερά Πόλη;

«Ζω στο Μεσολόγγι, σε έναν ευλογημένο τόπο, προικισμένο με τη χάρη της φυσικής ομορφιάς, των παραδόσεων και της ιστορίας του. Ονειρό μου ήταν να προβάλω την πόλη που ζω, την πόλη που αγάπησε ο Byron, που ύμνησαν ο Ουγκό και ο Γκέτε και τόσοι άλλοι άνθρωποι του πνεύματος και της τέχνης».

* Με τον Νίκο Αλιάγα;

«Τις σκέψεις μου εκμυστηρεύτηκα στο δημοσιογράφο Νίκο Αλιάγα, ζητώντας του να γίνει συνταξιδιώτης στο όνειρό μου. Μας συνδέει εξάλλου, εκτός της φιλίας μας, η αγάπη για το Μεσολόγγι -κατάγεται από εκεί-, την Ελλάδα και τη φωτογραφία. Ανταποκρίθηκε στο κάλεσμά μου με περισσό ενθουσιασμό και συνέβαλε στη δημιουργία του νέου φωτογραφικού λευκώματος με τίτλο "Missolonghi: Lagune de sel et de memoire", εμπλουτίζοντάς το με στίχους και κείμενα στη γαλλική γλώσσα. Είναι μεγάλη η τιμή που μου κάνει ο Νίκος Αλιάγας να συμπορευτεί μαζί μου σ' αυτό το ταξίδι, καθώς η ποιότητα και η αναγνωρισιμότητά του δίνουν ένα ξεχωριστό κύρος στο εγχείρημά μου. Νιώθω λοιπόν χρέος να τον ευχαριστήσω και από το βήμα αυτό».

* Φωτογράφος;

«Είμαι από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου, με την έννοια ότι παρατηρούσα τα πάντα γύρω μου διαρκώς και μετά αμέσως προσπαθούσα ό,τι μου έκανε εντύπωση να το αποτυπώσω στον καμβά. Μόλις τέλειωσα το πανεπιστήμιο και είχα μια στοιχειώδη οικονομική ευχέρεια, απέκτησα πλέον φωτογραφική μηχανή. Αυτό ήταν! Με μάγεψε η όλη τελετουργία της φωτογράφισης. Ανοιξε έτσι ο δρόμος για την περιπέτεια της φωτογραφίας. Από τότε δεν ζωγράφισα ξανά και δόθηκα ολοκληρωτικά σε αυτή τη μαγική τέχνη».

* Αυτοδίδακτος;

«Μελέτησα μεγάλους φωτογράφους, έκανα αρκετά φωτογραφικά ταξίδια, αλλά πέρασα και διαστήματα έντονης περισυλλογής για να μπορέσω να βρω τον εαυτό μου και να κατασταλάξω φωτογραφικά. Σε αυτή την αναζήτηση με βοήθησε η προσωπική μου γνωριμία με κορυφαίους Ελληνες φωτογράφους. Παράλληλα το διάστημα αυτό έκανα αρκετές εκθέσεις και εξέδωσα τρία φωτογραφικά λευκώματα. Το 2012 ίδρυσα το Φεστιβάλ Φωτογραφίας Μεσολογγίου, μεταφέροντας τις εμπειρίες μου από τη συμμετοχή μου στο διεθνές φεστιβάλ φωτογραφίας της Arles στη Γαλλία».

* Η φωτογραφία;

«Είναι ένα αέναο παιχνίδι με το χώρο και το χρόνο, το φως και το σκοτάδι. Με πρώτη ύλη το φως προσπαθώ να συνθέσω το δικό μου πίνακα, ανιχνεύοντας το συναίσθημα μέσα από πρόσωπα και καταστάσεις. Στην ουσία όμως ψάχνω να βρω τον εαυτό μου, καθώς η φωτογραφία είναι μια προβολή του εσωτερικού μου κόσμου σε ό,τι αγγίζει τις ευαίσθητες περιοχές της ψυχής μου. Ουσιαστικά φωτογραφίζοντας τον πραγματικό κόσμο ανακαλύπτω πτυχές του εαυτού που αγνοούσα. Είναι μια μαγική και απόλυτα προσωπική διαδρομή η φωτογραφία».


Αναδημοσίευση από την εφημερίδα Ελευθεροτυπία.